måndag 4 maj 2009

Recension - Southland Tales(film)



När jag först av en slump hörde talas om Southland tales så tänkte jag "WTF!?". 
Hur har en film med en sån här blytung ensemble lyckats passera mig? Hur har jag som är SCIFInörd missat en film av denna dignitet och med Richard Kelly(Donnie Darko) som regissör OCH manusförfattare?

Givetvis skaffade jag mig en visning av Southland tales och 145 minuter senare så var jag en erfarenhet rikare.

Southland Tales följer på många sätt Kellys tidigare spår med Donnie Darko. Detta gör den i det faktum att den är filosofisk och vetenskaplig på samma gång och väver in kvantfysik och parallella dimensioner. Storyn är mångfacetterad och kör många berättar spår samtidigt. Jag fann mig nästan ha hjärnkramp efteråt efter att spenderat drygt två timmar med att försöka förstå alla tvära kast och vindlingar i historien. Jag var först inte riktigt säker på vad jag egentligen tyckte. Filmen balanserar liksom på den där tunna gränsen mellan abstrakt dravel(mullholland drive) och knivskarp briljans(the jacket). Faktum är att den vid olika delar av filmen tassar runt på båda dessa sidor.

Men först skådespelet. Fuck vad många skådisar det är som dyker upp i snabb revy genom filmen. Det märks att Kelly har en oerhörd cred i Hollywood(trots att han de senaste åren gjort rätt mycket för att rasera denna med filmsläpp som tex "Domino"). Denna cred har fått sjukt mycket människor att hoppa ombord. Jag gillar Dwayne Johnson("the rock") som den intellektuelle filmstjärnan Boxer Santaros. Jag gillar Christopher Lamberts mystiska vapen försäljare och framförallt så stordiggar jag Justin Timberlake som den ärrade krigsveteranen Pilot Abilene. 

Southland tales är en unik film. Den innehåller lika delar svart humor, briljant science fiction och brutal action. Den är smart och originell. Jag satt klarvaken och såg den som i trans. Min fru somnade däremot efter 15 minuter vilket kanske åter igen är ett testament på vilket kön denna filmen riktade sig emot. 
Är man svag för det där "fjärde dimensionen" dravlet så är detta en åtråvärd upplevelse.
Jag gillade den verkligen med undantag för ett fåtal små scener som kunde tagits bort(dansscenen på slutet var bara pinsam). Sen skulle lite förtydliganden på slutet varit på sin plats. Jag TROR att jag förstod filmen , men jag skulle vilja få ett kvitto på det liksom.

Är man en diehard sci fi fan så är denna filmen ett lagstadgat krav att man ser illa kvickt. Är man däremot en av de där "mainstreamfilmmänniskorna" så har man inte mycket att hämta här. 
NeoMarxist säger: 
"Se den för kollektivet!"



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar