torsdag 5 mars 2009

Det börjar...

Tidigare har jag avfärdat alla dessa "bloggare" i kvällstidningarna som "egocentrerade mediahoror" på jakt efter sina 15 minuter av berömmelse och att få sola sig i det bleka skenet av LCDskärmar runt omkring i landet. Jag har länge kastat dartpil på mina livesize fotografier av BlondinBella, Ebba Von Sydow och diverse andra D-klass kändisar.
(Ebbas panna är för övrigt inget blygsamt mål för en dartpil. Kanske något för nybörjare?)

Hursomhelst. Nu tänkte jag bli en av dessa bloggare. Fast utan att bli varken känd eller patetisk på kuppen. Vad jag vill är egentligen följande. För en människa med någorlunda livlig fantasi och introvert livsstil, så kan film och spel vara ren magi. 

Då och då så snubblar man över dom guldkorn som gör att man återfinner medvetandet först då eftertexterna rullar. Genast börjar man undra var dom senaste två timmarna tog vägen. Det finns filmer som man betraktar med halvöppen mun med total autistisk frånkoppling av verkligheten. Det är just DESSA filmer och DESSA upplevelser som jag vill beskriva här i denna bloggen. Genom att göra så, så kan jag förhoppningsvis hjälpa andra människor (som inte behöver paddla över atlanten för att känna sig inspirerade) att uppleva en stunds meditation i vardagen genom att bli absorberade av en fantastisk berättelse. 
För det är det som spel och film är för mig. En tripp till en annan plats.

Film är en historia som man passivt följer och greppar med sina känslor och sin kognition.
Spel är en historia som man aktivt styr och bearbetar med val som man ställs inför. 
Båda passivt och aktivt äventyrande är det som jag brinner för.
Den där stunden då det plötsligt känns helt realistiskt att protagonisten färdas över andromedagalaxen  i ljusets hastighet, istället för att jag skall tampas med kvarskatt och hålfotsinlägg. 
Kort sagt, jag vill skriva om mina helt fabricerade upplevelser här.

Jag tar med största glädje emot både feedback och tips på dessa upplevelser. 
Jag är ingen cineast med 300 högskolepoäng film. Jag är bara en kille med ett brinnande intresse och en stor kärlek för denna kultur som fängslat mig hela livet. Jag lägger ingen prestige i att skriva om suspekta ungerska independentfilmer med gråtande harmynta fiskarsöner. Nej jag tar upp det som jag tycker har lämnat ett intryck hos mig(bra som dåligt)

På det som jag recenserar så finns där två betyg(som jag förklarar i kolumnen).
Varmt välkomna.   


1 kommentar:

  1. Jättefin blogg du har gjort! Jag kanske ska lägga till att dina kuddar som du använder som ett betyg även har att göra med hur pass mycket mat du har ätit innan en film. Ibland hamnar du liksom i matkoma trots att filmerna är bra actionfilmer.
    Puss
    din fru

    SvaraRadera