fredag 6 mars 2009

Recension - Punisher, Warzone (film)



Äntligen får punisher en gestaltning av någon som inte använder spraytan, tränar boxercise och vaxar bröstet. Ray Stevensons tolkning av Punisher aka Frank Castle är skitig, förbannad och h skoningslös. Ray skapar en stenhård och fåordig hämnare med lite till övers för diplomati(långt ifrån den senaste Punisher filmen som är en glättig slapsticktolkning i mitt tycke). Introduktionen av Castle är så att man som gammal serietidningsnörd får ståpäls. 
Modifikationen av utstyrseln till kravallväst med fluorescerande dödskalle är även den ett steg i rätt riktning och en bra mycket bättre strategi än spandex för en man i mogen ålder.
Manuset är dock ruttet och regissören kämpar mer än en arbetslös fembarnsmamma med att få det hela att gå ihop. 
Vissa karaktärer är rätt intressanta(tex Jigsaw), men lider svårt av svagt manus och får inte spelrum.
Julie Benz(Dexters flickvän Rita) gör en diskret roll i denna halvkalkon för övrigt.

Actionssekvenserna är av varierande karaktär. Från lite halvpatetiska till ren våldsbalett med en sjuhelsikes densitet(speciellt sista halvtimmen är en glödhet motvikt till de dåliga sekvenserna i början av filmen).
Det är en svår film för mig att uttala mig objektivt om. Mycket på grund utav att jag alltid gillat karaktären Punisher. Här porträtteras han för första gången på ett godtagbart sätt (Dolph och Tom Jane framstår som lika hårda som rollspelslajvare i jämförelse)och det gör att jag VILL gilla Punisher Warzone och älska filmen som den fula rödhåriga prästson den är, även om jag vet att den egentligen är kass. 
Detta är en blodig film skall påpekas, även med nutida mått mätt. 

Summa summarum, om man gillar marvel + action + punisher, så är det ett givet kort att se Punisher WarZone. I annat fall så kan man kolla på "Legally Blonde 2" istället eller sniffa filtpenna.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar