fredag 6 mars 2009

Recension - The Cell(film)



Jag säger det direkt. 
Det surrealistiska bildspråket i The Cell är sannolikt bland det vackraste jag sett i en film. 
Det är en grotesk potpourri av vackra och horribla vyer som smetas samman och ramas in av en slingrig indisk bildram. 
Som genremedlem så är detta en skräckSciFi historia med Jennifer Lopez och (en otippad) Vince Vaughn i relativt svaga roller. 
Vincent Donofrio däremot gör dock en magisk gestaltning av filmens ärkepsykopat som man inte bör missa.

Det som är denna filmens absoluta höjdpunkter är  just drömsekvenserna då man blir insläppt i en mycket svårt störd mans undermedvetna och presenteras för scener som känns som om dom kommer från en helvetisk vuxenversion av tusen och en natt. Det är otroligt snyggt filmat emellanåt med klara färger, fantasifulla miljöer och löjligt vackra kläder. 
Manuset är ok, men inte den skarpast lysande stjärnan i denna produktionen. 
Det som verkligen lyser i denna filmen är just estetiken(jag babblar jag vet). 

Tarsem Singh är en fantastisk regissör på att förmedla bilder och har man sett "the Fall" så är hans unika stil något man snabbt känner igen. 
Detta är skräck och science fiction i en kombination som appelerar direkt till mig. 
Denna film är inte bra för att Jennifer Lopez är med i den. Den är bra trots att hon är med i den. Hade jag fått önska skulle jag adderat en halvtimme till filmen och inkluderat än mer drömbilder.

Är skräck din bag , så MÅSTE man se denna, basta!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar