fredag 6 mars 2009

Recension - Donnie Darko, Directors Cut(film)




Jag är sannolikt den miljonte människan i världen som skriver om Donnie Darko. 
Den uppoffringen gör jag så gärna om jag kan få en enda person som inte sett denna film att genast ombesörja så att den avnjutes.

Donnie Darko är en unik film med ett originellt, finurligt och briljant manus. Det är sällan någon ser denna filmen en gång och greppar vad som plotten egentligen handlar om. Jag undrar ens om jag själv är helt säker på handlingen efter att ha sett den ett otal gånger. 

Det var med denna filmen som Jake Gyllenthal fick sitt stora genombrott. För övrigt spelar han faktiskt syskon med sin riktiga syster Maggie i filmen. Historien kretsar kring en ung kille som lider av svåra schizofrena vanföreställningar. I hans drömmar kommer en bizarr man utklädd till kanin som kommenderar honom och berättar om hur framtiden kommer att formas. Därifrån finns ett antal science fiction element som jag inte kan orda för mycket om utan att avslöja handlingen i filmen. Det finns paralleller till ex filmen"Butterfly effect" som man kan säga har ett antal gemensamma drag med Donnie Darko(även om Donnie är betydligt bättre)

Till skillnad från mallen som alla andra filmer av David Lynch-karaktär brukar ha, så kan jag säga att här knyts säcken ihop på slutet istället för att bara bygga upp öar av bizarra lösryckta scener. Varje händelse, hur bizarr den än må vara har ett syfte och dessa paralella spår vävs ihop i ett crescendo på slutet. 
Jag älskar Donnie Darko, likt en knäpp bror som man bara träffar en gång om året då han är hemma på permission från den slutna avdelningen. 
Det är en unik filmupplevelse.
Har man det minsta intresse av thrillers eller filmer med psykologiska och/eller övernaturliga inslag så är Donnie D en perfekt fix en sömnig fredag.
Patrick Swayze gör en roll här som man måste betrakta som oerhört modig att våga gestalta med anledning av hur det påverkat hans karriär efteråt(vilket sannolikt var en förutsedd konsekvens).
Directors cut är knappt 20 minuter längre än originalet och klockar in  på 133minuter.

Jake är vriden, störd och aldeles, aldeles underbar som Donnie.  När jag såg denna första gången (2001) så kände jag redan då att han skulle bli ett stort namn senare.

Donnie Darko är obligatorisk på min top20 lista utan vidare eftertanke. 
Har man inte sett denna så är det definitivt en film som man inte vill missa. 

"Donnie: Why dont you take off your stupid rabbit suit?
Frank: Why dont you take off your stupid man suit?"



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar