måndag 30 mars 2009




Body of Lies
Ridley Scott är tillbaka.
Mannen som gav oss filmhistoriens kanske absolut bästa sci fi mardröm i form  av Alien. Mannen som gav oss den episka Gladiator och den sjukt coola Blackhawk down.
Personligen är jag knäsvag inför det vis som Scott fångar speciellt  actionssekvenser. Det känns genuint på något vis. Han håller inte igen utan det  är precis så smutsigt och brutalt som det känns berättigat att det skall vara. Så när  jag fick chansen att se Body of lies i helgen så nappade jag givetvis på det med hull  och hår.

Body of lies är en intensiv historia med snabba klipp och tvära kast.  Handlingens mest centrala
delar kretsar kring Al quaida och jakten på "den  vita valen" som är en terrorisledare långt upp i näringskedjan. I huvudrollen ses en skäggig Leonardo Di Caprio som nu efter den tredje  actionfilmen på kort tid, faktiskt (och detta tar emot att säga) börjar kännas  trovärdig som actionikon(jag HATADE hans valpighet i gangs of New York).
Filmen är i sann Ridley tradition över två timmar lång och är detta utan att  någonsin tappa fokus.
Den är välspelad, välfilmad och vältajmad, men blir ändock inte nästa  "blackhawk down". Manuset är lite för tunnt för den typen av färd. Vad som  dock återstår är en väldigt potent actionrulle med spänning i toppklass(hade  jag jobbat som hallåa på SVT hade jag sannolikt beskrivit den som "rafflande")
Det är en perfekt rulle att smälta i väntan på T4(nej inte den gamla volvon) och funkar för vem som helst som har vett att uppskatta en actionfilm med en vuxen mängd övervåld.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar