onsdag 11 mars 2009

Recension - Left 4 dead(xbox360,PS3,PC)


Left 4 dead är ett nytt concept som spel betraktat.
Man figurerar som en av fyra karaktärer i en "film" där
zombies huserar friskt. Puritaner förargas säkert av faktumet att zombiesarna kan spurta emot en när dom blir varse om ens existens. Den klassiska mallen är ju annars med den stelbenta figuren som långsamt vandrar emot en med utsträckta armar och mumlar "braiiiiiiiiin"

Det unika förutom den obligatoriska samarbetsmekanismen(japp det är obligatoriskt att samarbeta för en gångs skull) är "regissören". Detta är en artificiell intelligens inbakad i spelet som hela tiden styr handlingen baserat på spelarnas skicklighet.  Detta är en genialisk funktion som (garanterat framkodad i en skrubb av en autistisk rysk programmeringsguru).  Den förstärker upplevelsen med att välja passande musik och anpassar visuella filter till omständigheterna på skärmen.
Regissören ser till att varje spelomgång blir anorlunda från den förra och väger motstånd mot förutsättningar som skapats av spelarna. Garanterat en funktion som vi kommer se mer av i framtiden i andra spel.

Atmosfär och handling är av den utpräglade zombieholocaust modell som man vant sig vid enligt "brokig skara överlevande(biker/feminist/soldat/kontorsråtta) skall ta sig från punkt A till Punkt B och samtidigt undvika att falla offer för dreglande zombies"
Som spelmekanism så känns valves andra spel igen tydligt och faktum är att grafik och fysikmotorn är samma som används i halflife 2(med små modifikationer) vilket ger bra men inte fantastisk grafik. Men å andra sidan tillåter motorn en myriad av svettiga zombies samtidigt på skärmen.

Kan man hitta fyra introverta nördvänner, fyra xboxar med internetförbindelse, och lite tid, så har man en gjuten spelupplevelse framför sig. Som singleplayer flyger L4D som en dront, men som multiplayer däremot,är det en unik erfarenhet med ett stort underhållningsvärde .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar