måndag 9 mars 2009

Recension - Me, you and everyone we know(film)

Aldrig kommer jag att se på ASCII tecken som oskuldsfulla språkyttringar igen!
))<>(( forever

Me you and everyone we know är en fantastisk film. Den är lika delar bedårande, bizarr och briljant. Alla karaktärer är oerhört genuina och känns som vanliga(något skruvade) människor som bara råkat bli filmade i sina vardagliga liv.
Miranda July har både skrivit, producerat och regisserat detta lilla mästerverk. Som genremedlem är det en komedi med dramainslag , men det är nog mest sanningsenligt en film om udda relationer.
Som handling betraktat rör det sig om flera olika människoöden som utspelar sig parallellt men ändå sammanstrålar vid olika tillfällen på oväntade sätt. Det är här som jag menade att den briljanta delen av filmen kommer med. Bortsett från det sjukt balanserade skådespelet så är det storyn som lyser klarast i mitt tycke.
Det är dock inte en kändistät film och jag kan inte direkt påstå att jag kände igen någon av skådespelarna från andra filmer, vilket nog egentligen är ett plus.

Vill man se en film som 91minuter senare lämnar näthinnan men skapar en varm känsla inombords länge efteråt, så är detta en mycket bra kandidat. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar