onsdag 11 mars 2009

Recension - Clockers(film)

Clockers är en Spike Lee rulle från 1995 som handlar om langare på botten av samhällskiktet som säljer crack från parkbänker i Bronx. 
Jag har ett speciellt förhållande själv till clockers då den kom under en period av mitt liv då jag var helt insnöad på den hiphopkultur som genomsyrar filmen(Eftersom jag är från Ängelholm så kan jag ju även relatera till de hårda levnadsförhållandena...not). 
Ser man bortom hiphopinfluenserna, så är Clockers fortfarande en hypnotisk historia med några av de mest kompetenta skådisarna Hollywood hade att erbjuda vid denna tidpunkten(Harvey Keitel, Delroy Lindo, John Turturro). Mekhi Phifer spelar Ronald som är en av dessa clockers och som kämpar sig genom sin tillvaro.  Vi får följa hans liv dag för dag i vad som emellanåt känns mer som en dokumentärfilm än ett drama. Kanske gör den det därför att den är baserad på historier från riktiga livet.
Jag gillar den fortfarande som fan även om den stundtals kan kännas lite, daterad(Scenen där Sticky Fingas på fullt allvar bär en overall med stora stiliserade revolver tryck ovanpå är ett testament på det). Filmen har en släpig ton med jazzig bakgrundsmusik som gör att den bringar in ett högt antal kuddar i betyget.  Kan man hålla sig vaken så är hela paketet mycket bra och i mitt tycke Spike Lees bästa film.
"My father was a PREACHER"


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar