söndag 8 mars 2009

Recension - Children of men(film)

Skulle jag nominera den bästa science fiction filmen som kom ut 2006 så skulle det utan minsta tvekan bli Children of men. Kanske rent av som den bästa filmen det året. 

Jag blev fastnaglad från första rutan både av engagerande bilder och av fängslande story(bare in mind att jag är en sci fi freak dock).  I children of men så har människan som ras gradvis blivit oförmögen att fortplanta sig. Det har gått två decennier sedan den sista människan föddes och nu väntar den sista generationen  på att försvinna ur historien för alltid med en nedgången värld med brinnande kravaller som kuliss. I detta apokalyptiska scenario så blir Clive Owens karaktär Theo betrodd med ett sista desperat uppdrag för att förhindra människans utrotning.

Filmen representerar ett relativt nytt grepp inom sci fi. Den har ett estetiskt uttryck som bryter allmän praksis och använder väldigt långa klipp emellanåt som känns fjärran från MTV klippningen av vår tid.  Speciellt i filmens slutskeden finns där en mycket lång actionsekvens i några utbombade byggnader som har en oerhörd visuell nerv. Det känns inte ens regisserat , utan mer som om man beväpnat ett antal människor och bara gett dom direktiven att "ha ihjäl varandra nu!" 

Dessutom innehåller filmen en annan ingridiens som jag lärt mig att högakta. Den är nämligen tämligen oberäknelig med och det känns aldrig som att man vet vad som skall hända härnäst. Den innehåller ovanpå detta iallafall en episk scen som gått till filmhistorien. Alla som sett filmen vet vilken.

Om Children of Men var en kvinna så skulle jag köpa paraplydrinkar till henne och förföra henne med fabricerade historier om mina svindlande affärer i Bogota, så bra är den.

Vare sig det är action, science fiction eller thriller som man är svag för så  finns det något att hämta i denna historien. Regissören Alfonso Cuaron är för mig en ny bekantskap och det är kanske därför jag kände mig så överrumplad. Jag har trott mig ha bra koll på sci fi och så plötsligt dyker det upp en film som detta regisserad av en man som kom från ingenstans.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar